
Denne gruppe så på, hvordan vi i fremtiden skaber et bæredygtigt take-away-system i restaurationsbranchen. Fokus var her på det nuværende enorme spild af engangsemballage og den uigennemsigtige jungle af alternative emballagetyper.
Gruppen skulle derfor først og fremmest forsøge at skabe transparens og et videngrundlag til branchen. Dernæst skulle modellen for take-away vurderes med kritiske briller: er der andre måder at strukturere værdikæden på til gavn for miljø, restaurationer, aktører og forbrugere?
Viden
Find relevant viden for Værdikædegruppe B
Teams
I hver værdikædegruppe er der blevet dannet en række teams, som skal arbejde på specifikke udfordringer i branchen og på tværs af værdikæden.
For værdikædegruppe B er disse teams følgende:
TEAM B1
Emballage guidelines
Hvordan kan vi hjælpe restaurationer og convenience-kæder med emballage guidelines til forskellige forbrugssituationer, som tager bortskaffelse med i betragtning?
TEAM B2
Genbrugelig emballage-system
Hvordan kan vi designe et emballagesystem, der bygger på genbrugelig emballage?
TEAM B3
Komposterbar løsning
Kan vi lave en god komposterbar take away-emballageløsning til bestemte forbrugssituationer?
Deltagere i Værdikædegruppe B
Restauratørsegmentet
Viden
Kiin Kiin-stifteren Henrik Yde Andersen vil formindske emballageforbruget på takeaway ved at benytte pintodåser.
Børsen d. 19. november 2019
Designguide
Genbrug og genanvendelse af plastemballager til private forbrugere.
Plastindustrien m.fl., november 2019.
Reuse – Rethinking Packagaging
Ellen MacArthur Foundation, juni 2019
New Plastics Economy
A research, innovation and business opportunity for Denmark.
McKinsey & Company, januar 2019