Verdensmål i Værdikæden_Logo

Denne gruppe så på, hvordan vi i fremtiden skaber et bæredygtigt take-away-system i restaurationsbranchen. Fokus var her på det nuværende enorme spild af engangsemballage og den uigennemsigtige jungle af alternative emballagetyper.

Gruppen skulle derfor først og fremmest forsøge at skabe transparens og et videngrundlag til branchen. Dernæst skulle modellen for take-away vurderes med kritiske briller: er der andre måder at strukturere værdikæden på til gavn for miljø, restaurationer, aktører og forbrugere?

Viden

Find relevant viden for Værdikædegruppe B

Teams

I hver værdikædegruppe er der blevet dannet en række teams, som skal arbejde på specifikke udfordringer i branchen og på tværs af værdikæden.

For værdikædegruppe B er disse teams følgende:

TEAM B1

Emballage guidelines

Hvordan kan vi hjælpe restaurationer og convenience-kæder med emballage guidelines til forskellige forbrugssituationer, som tager bortskaffelse med i betragtning?

TEAM B2

Genbrugelig emballage-system

Hvordan kan vi designe et emballagesystem, der bygger på genbrugelig emballage?

TEAM B3

Komposterbar løsning

Kan vi lave en god komposterbar take away-emballageløsning til bestemte forbrugssituationer?

Viden

Designguide

Genbrug og genanvendelse af plastemballager til private forbrugere.

Plastindustrien m.fl., november 2019.

Reuse – Rethinking Packagaging

Ellen MacArthur Foundation, juni 2019

New Plastics Economy

A research, innovation and business opportunity for Denmark.

McKinsey & Company, januar 2019