Verdensmål i Værdikæden_Logo

Denne gruppe så på, hvordan vi i fremtiden skaber en kortere og mere bæredygtig vej fra græs til gæst. Hvordan kan vi fremme systemer og løsninger, som sikrer, at den danske restaurationsbranche køber råvarer i bedre kvalitet lokalt og på den måde understøtter mere bæredygtige fødevaresystemer, end det vi har i dag?

Der blev bl.a. zoomet ind på infrastrukturen og indkøbssystemerne omkring lokal sourcing, på digitale løsninger samt på urban farming og økologi. Det skulle gerne kunne hjælpe de mindre aktører med at købe lokale råvarer i god kvalitet og dermed stimulere grønne arbejdspladser.

Viden

Find relevant viden for Værdikædegruppe C

Teams

I hver værdikædegruppe er der blevet dannet en række teams, som skal arbejde på specifikke udfordringer i branchen og på tværs af værdikæden.

For værdikædegruppe C er disse teams følgende:

TEAM C2

Alternativt landbrug

Hvordan kan vertical farming og andre lokale og urbane landbrugsmetoder gøre vores fødevarer mere bæredygtige?

TEAM C3

Øget adgang til danske sæsonvarer

Hvordan kan vi stimulere bedre adgang for restauratørerne til små danske producenter og danske sæsonvarer? Hvilken rolle bør grossisterne spille?

Viden

"Retvisende klimakommunikation om fødevarer"

Et samarbejde mellem Holmbeck EcoConsult, Sall&Sall Rådgivning, Danmarks grønne tænketank CONCITO og FOOD BUSINESS, november 2020