I 2020 steg salget af take away og dermed også forbruget på take away engangsemballage drastisk. I ViV lavede vi en rundspørge til de københavnske leverandører af take away, som alle bekræftede en stigning på minimum 20 %, og flere melder endda om en 100 % stigning i antal ordrer. Disse tal fik medierne til at vende blikket mod engangsemballage-udfordringen og fortælle om boomet i salget af take away d. 21. februar 2021.
For engangsemballagen er et stort affalds- og ressourceproblem. Projektleder Karen Panum Thisted siger: ”Al denne emballage bruges kun en gang og bliver i bedste fald genanvendt, hvis emballagen kan genanvendes, og hvis forbrugeren sorterer det, der hvor maden indtages. Ellers ryger al emballagen til forbrænding. Kun en brøkdel genbruges.”
Ritzau var kilden til den store og landsdækkende medieomtale søndag d. 21. februar, hvor historien blev bragt af 20+ medier. Ligeledes var historien med i DR P4 Københavns regionale nyheder, henholdsvis kl. 9.30 og 11.30 og blev omtalt på DR P1 samme søndag.
Se blandt andet artiklen i Berlingske her, i BT her og i JydskeVestkysten her. Du kan også høre omtalen i P4 her.
Projektets mange deltagere fortsætter ufortrødent deres arbejde med fremtidens emballagesystem og ser frem til, at vi sammen løser denne fælles udfordring ved at gentænke den danske take away infrastruktur.